Compania Boeing se confruntă cu o nouă criză de imagine, pe fondul unui lung șir de incidente care au avut loc în ultimii ani. De la părți de fuselaj pierdute în zbor și probleme la motoare, până la prăbușiri fatale, experții spun că situația actuală este rezultatul unei combinații periculoase de erori de proiectare, deficiențe în producție și întreținere precară.
1140 de victime în accidente Boeing din 2015 până în 2025
Ultimul incident tragic – prăbușirea unui Boeing 787 Dreamliner al companiei Air India, pe 12 iunie 2025, soldat cu 242 de decese – adaugă un nou capitol dureros în istoricul problemelor de siguranță ale gigantului aeronautic american.
Iată o listă a celor mai grave accidente din ultimul deceniu:
Nr. | Zbor | Aeronavă | Data | Victime |
---|---|---|---|---|
1 | Lion Air 610 | Boeing 737 MAX 8 | 29 octombrie 2018 | 189 |
2 | Ethiopian Airlines 302 | Boeing 737 MAX 8 | 10 martie 2019 | 157 |
3 | UIA PS752 | Boeing 737-800 | 8 ianuarie 2020 | 176 |
4 | Pegasus Airlines 2193 | Boeing 737-800 | 5 februarie 2020 | 3 |
5 | Flydubai 981 | Boeing 737-800 | 19 martie 2016 | 62 |
6 | China Eastern 5735 | Boeing 737-800 | 21 martie 2022 | 132 |
7 | Jeju Air 2216 | Boeing 737-800 | 29 decembrie 2024 | 179 |
8 | Air India AI171 | Boeing 787-8 Dreamliner | 12 iunie 2025 | 242 |
Total: aproximativ 1140 de victime, potrivit datelor publice disponibile.
Problemele continuă: Incidente repetate în SUA
În ultimele luni, companiile aeriene din Statele Unite au raportat o serie de incidente îngrijorătoare implicând avioane Boeing:
- Piese desprinse în timpul zborului
- Uși smulse
- Defecțiuni la motor și sistemul de frânare
- Avarii la caroserie și echipamente de bord
Un incident notabil a fost cel din ianuarie 2025, când o ușă a unui Boeing 737 MAX 9 operat de Alaska Airlines s-a desprins în timpul zborului. Ancheta a scos la iveală că patru șuruburi lipsă au contribuit direct la defecțiune – o eroare de producție.
Trei cauze majore: Proiectare, producție și întreținere
Specialiștii în aviație indică trei cauze principale pentru seria de incidente:
- Erori de proiectare – exemplu: Boeing 737 MAX 8, cu sistemul MCAS, responsabil de două accidente majore.
- Probleme de fabricație – piese montate incorect sau lipsă, cum a fost cazul cu șuruburile ușii la Alaska Airlines.
- Întreținere deficitară – în responsabilitatea companiilor aeriene, dar afectată de lipsa personalului calificat și de verificări insuficiente.
„Odată livrat avionul, Boeing nu mai are un rol activ. Problemele apar adesea în zona de mentenanță, unde supravegherea este fragilă,” afirmă Richard Aboulafia, analist la AeroDynamic Advisory.
De ce atrage Boeing atenția?
Deși atât Boeing, cât și Airbus sunt implicați în incidente, producătorul american este în centrul atenției media. Potrivit analiștilor de la Bernstein, percepția publică este distorsionată, pentru că incidentele Boeing primesc mai multă acoperire decât celelalte.
Conform datelor Cirium, 60% din flota comercială activă a SUA este formată din avioane Boeing – ceea ce înseamnă că proporțional, incidența nu este semnificativ mai mare, dar vizibilitatea este.
Ce urmează?
În contextul în care peste 26.000 de zboruri sunt operate zilnic în SUA, iar milioane de pasageri zboară în siguranță, experții spun că zborul rămâne cel mai sigur mijloc de transport. Totuși, pentru a restabili încrederea publicului, Boeing are nevoie de reforme profunde: de la îmbunătățirea controlului calității până la colaborări mai strânse cu operatorii pentru întreținere.